15.04.2019 r. Przyznanie certyfikatu PN-EN ISO 9001:2015-10 dla Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Krakowie
JAKOŚĆ W STANDARDZIE ISO
KORZYŚCI DLA SŁUCHACZA, NAUCZYCIELA I CENTRTUM
Wychodząc nowym wyzwaniom naprzeciw, również w kontekście wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej oraz chcąc zmieniać niekorzystne uwarunkowania polskiej „rzeczywistości edukacyjnej” Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Krakowie podjęło decyzję o wdrożeniu Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normami ISO 9001 wg standardów europejskich i międzynarodowych.
Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością
mgr inż. Jacek Sitko
Współcześnie, w dobie dynamicznego rozwoju globalizacji, społecznej gospodarki rynkowej i społeczeństwa informacyjnego, stosowanie norm ISO (International Standard Organisation) ustalonych przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji znajduje wielu zwolenników we wszystkich sferach naszego życia.
Stosowanie norm ISO jest najbardziej
- miarodajną
- wiarygodną
- przekonywującą
formą przestrzegania standardu jakości danego produktu lub usługi (w tym usług edukacyjnych) opartych o potrzeby podmiotów gospodarczych lub poszczególnych grup ludności i pojedynczych osób.
Certyfikacja wg serii norm ISO 9000 jest potwierdzeniem systematycznej pracy i permanentnej optymalizacji przebiegu odtwarzalnych procesów dla dobra klientów
Polityka jakości
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
im. Jana Matejki w Krakowie
Działalność Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Krakowie, wpisana jest w strategiczne cele polskiej polityki rozwoju procesu kształcenia ustawicznego i uczenia się w ciągu całego życia, a w wymiarze regionalnym w realizację Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego do roku 2020.
Podstawowym zadaniem, które stoi przed nasza instytucją jest realizacja zadań Gminy Miejskiej Kraków w obszarze edukacji.
Zaufanie i zadowolenie naszych uczniów i słuchaczy z jakości usług edukacyjnych, szkoleniowych i doradczych świadczonych w Centrum, stanowi najważniejszy wyznacznik naszych działań.
Fakt, że słuchacze podejmują decyzje o kontynuacji nauki właśnie w CKZiU i kształtują opinię oraz wystawiają ocenę naszej szkole głównie poprzez poziom świadczonych usług, poziom sprawności organizacyjno – administracyjnych, stawia przed naszą placówką zadanie ustawicznego doskonalenia.
Chcąc spełnić ww. zadania, Dyrekcja szkoły dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszystkim pracownikom i słuchaczom optymalne warunki pracy i nauki.
W tym celu dążymy do systematycznego ulepszania i modernizacji bazy techno dydaktycznej, zapewniamy bezpłatny dostęp do nowoczesnych i tradycyjnych technologii informacyjnych, wprowadzamy nowe techniki i metody kształcenia, wzbogacamy ofertę edukacyjną dostosowując ja do potrzeb lokalnego rynku pracy.
Warunkiem rozwoju szkoły jest równoczesny rozwój każdego z pracowników, dlatego przykładamy dużą wagę do ciągłego podnoszenia kwalifikacji kadry pedagogicznej i administracyjnej oraz obsługi.
Za najlepszą metodę osiągnięcia zamierzonej jakości naszych usług przyjmujemy systematyczne rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań klientów oraz stałą i partnerską współpracę z nimi, jak również skuteczne eliminowanie przyczyn ewentualnych błędów.
Dyrekcja Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Krakowie zapewnia, że treść przedmiotowej polityki jakości jest znana, rozumiana i przestrzegana przez wszystkich pracowników oraz realizowana i utrzymywana na wszystkich szczeblach organizacyjnych. Równocześnie Dyrekcja zobowiązuje się do dostarczenia dowodów permanentnej kontroli i skuteczności systemu zarządzania jakością opracowanego na podstawie normy PN EN ISO 9001:2015
Kraków, 20 kwietnia 2018 r.
Jakość w edukacji to filozofia i praktyka świadomego doskonalenia kształcenia dla dobra jednostki i społeczeństwa
Jakość – jest to proces dążenia do doskonałości uwarunkowany etycznym postępowaniem, zapewniający satysfakcję klienta i spełniający negocjowalne standardy.
„Jakość to sposób myślenia, który powoduje, że stosuje się i bez przerwy poszukuje najlepszych rozwiązań.” W.E.Deming 1900 – 1993
William Edwards Deming był pierwszym amerykańskim specjalistą, który w sposób metodyczny przekazywał japońskim inżynierom i menedżerom wiedzę na temat statystycznej kontroli jakości.
Ideą całkowicie zmieniającą pojmowanie jakości stała się słynna teza E. Deminga:
„Jakość to jest to, co zadowala a nawet zachwyca klienta”.
E.Deming odniósł się bardzo krytycznie do jakości kojarzonej dawniej z solidnością, trwałością i niezawodnością uzasadniając to następująco:
-
- końcowa kontrola jakości produkcji odrzucająca wadliwe wyroby to olbrzymie marnotrawstwo i straty dla przedsiębiorstwa
- o jakości produktu należy myśleć znacznie wcześniej: w fazie doboru surowców, w fazie projektowania wyrobu i jego wytwarzania. Wtedy końcowa kontrola nie wykryje żadnych braków, bowiem o dobrym produkcie decyduje dobrze przebiegający proces produkcji
W trakcie pracy nad nowymi sposobami organizacji produkcji E. Deming nakreślił drogę, znaną pod nazwą cyklu Deminga, którą powinna kroczyć każda instytucja, której celem jest doskonaleniem jakości:
- trzeba zaplanować każde działanie
- wdrożyć je do praktyki
- badać, jak przebiega proces wdrażania
- wprowadzać zmiany, wynikające z tych badań
Występujące w tym cyklu – PLANOWANIE, WYKONANIE, BADANIE i WPROWADZANIE ZMIAN można traktować jako elementy zależne od siebie i ściśle ze sobą powiązane, czyli tworzące system.
Cykl Deminga – prosty, skuteczny, oparty na informacji instrument ciągłego uczenia się i doskonalenia.
Deming nadał jakości charakter prewencyjny ( zapobiegawczy ) i zamienił finalną kontrolę jakości w zapewnienie jakości procesu produkcji.
Postulaty Deminga, wdrażane pierwotnie tylko na terenie przemysłu i gospodarki, zaczęły z czasem przenikać na obszar edukacji. Początkowe obawy o to, czy mogą one funkcjonować w szkołach, dziś są już całkiem nieaktualne. Edukacja okazała się obszarem niezwykle przyjaznym dla przyjęcia współczesnej filozofii jakości.
Jakość to:
- doskonałość
- dobro, piękno
- luksus, ekskluzywność
- dopasowanie do celu
- zgodność ze standardem
- specyfika
- stan, poziom
- zaspokojenie potrzeb/oczekiwań
- zadowolenie/zachwyt klienta
Uzyskanie certyfikatu nie oznacza zakończenia prac nad udoskonalaniem jakości usług świadczonych przez placówkę oświatową.
Wszystkie procesy zarządzania są procesami żywymi i muszą nadążać za tym, co przynosi życie. Nie można więc powiedzieć, że po uzyskaniu certyfikatu w Szkole nic nie będzie się zmieniać.
Od Was drodzy słuchacze, od Waszych uwag, spostrzeżeń i opinii w dużej mierze zależeć będzie dynamika tych zmian.
Posiadanie certyfikatu jest wyzwaniem do ciągłego doskonalenia wszystkich procesów związanych z zarządzaniem szkołą, w tym szczególnie procedur i norm bezpośrednio związanych z procesem nauczania.
Wszystkie uwagi i propozycje związane z usprawnieniem działalności Naszego Centrum prosimy składać do pełnomocnika ds. Jakości.
Uzyskując świadectwo ukończenia CKZiU otrzymujesz dokument potwierdzający uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w europejskim standardzie.
Certyfikat ISO to:
- punkt wyjścia i kanwa dla nowoczesnej kultury pracy
- zaleta przetargowa w negocjacjach, analizach marketingowych i pertraktacjach przetargowych
- profesjonalne narzędzie w projektowaniu nowych przedsięwzięć
- sposób na obniżenie kosztów
- okazja do krajowych i międzynarodowych kontaktów z partnerami służących analizom porównawczymi i pozyskiwaniem nowoczesnych rozwiązań
- przyczynek wzmacniający szansę absolwentów na europejskim rynku pracy